اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار داخلی
شماره: 35307
1401/09/23 - 02:00
نتایج چشمگیر آزمایش واکسن mRNA مخصوص سرطان پوست

یک واکسن mRNA مخصوص سرطان پوست که در حال آزمایش است، برای هر بیمار شخصی سازی شده است و آنتی ژن‌های متناسب با تومور خاص آ‌ن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اولین نتایج حاصل از آزمایش پیشرفته فن‌آوری mRNA در برابر سرطان پوست نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از بیمارانی که تحت درمان با این نوع فن‌آوری بودند، بهتر از بیمارانی که به تنهایی از درمان‌های معمولی استفاده می‌کنند، عمل کرده‌اند. اعلام اولیه شرکت مدرنا نشان می‌دهد که آزمایش‌های فاز ۳ برای واکسن شخصی‌سازی شده سرطان پوست mRNA از سال آینده آغاز خواهد شد. به دنبال موفقیت باورنکردنی واکسن‌های mRNA کووید -۱۹ در سال ۲۰۲۰، کارهای زیادی روی این فن‌آوری انجام شد تا پتانسیل آن برای درمان سرطان بررسی شود. ملانوما اولین هدف اصلی برای این فن‌آوری بود. و هر دو شرکت بزرگ ساخت واکسن‌های mRNA یعنی، بی‌یونتک و مدرنا در مرحله آزمایشات انسانی فاز 2 هستند.

حالا خبر جدیدی از سوی مدرنا منتشر شده که اولین اطلاعات از فاز دوم آزمایش انسانی فن‌آوری mRNA برای سرطان را ارائه می‌دهد. واکسن mRNA سرطان پوست مدرنا mRNA-4157/V940 نام دارد و برای هر بیمار شخصی سازی شده است، بدین گونه که از نمونه‌ای از ملانوما بیمار، یک واکسن شخصی سازی شده mRNA ایجاد می‌شود که حداکثر 34 نشانگر آنتی ژنی منحصر به فرد را هدف قرار می‌دهد، در واقع این واکسن به آموزش سیستم ایمنی بدن برای هدف قرار دادن آن سلول‌های تومور خاص کمک می‌کند. کارآزمایی در حال انجام در فاز دو  157بیمار مبتلا به ملانوما در مراحل پایانی را ثبت نام کرده است. پس از جراحی برای از بین بردن هر چه بیشتر سرطان پوست، هر بیمار به صورت تصادفی ایمونوتراپی استاندارد سرطان یا واکسن mRNA شخصی سازی شده به علاوه ایمونوتراپی استاندارد دریافت کرد. نقطه پایانی اولیه کارآزمایی، زمان بین شروع درمان تا عود بیماری یا مرگ، با یک دوره پیگیری سه ساله است. این آزمایش در حال انجام است و هیچ داده‌ای به طور رسمی هنوز در یک مجله علمی معتبر منتشر نشده است. با این حال، در بیانیه مطبوعاتی مدرنا، نتایج اولیه نشان می‌دهد که درمان با واکسن mRNA خطر عود یا مرگ بیمار را در مقایسه با کسانی که تنها ایمونوتراپی استاندارد دریافت می‌کنند، ۴۴ درصد کاهش می‌دهد.

استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا گفت: " نتایج امروز برای حوزه درمان سرطان بسیار دلگرم کننده است. واکسن‌های mRNA برای کووید -۱۹ تحول آفرین بودند و اکنون برای اولین بار، پتانسیل تاثیر این واکسن‌ها بر نتایج یک آزمایش بالینی تصادفی در ملانوما را نشان داده‌ایم. ما مطالعات بیشتری را در مورد ملانوما و سایر اشکال سرطان با هدف ارائه درمان‌های واقعاً انفرادی سرطان برای بیماران آغاز خواهیم کرد. اندرو بگس، دانشمندی که با موسسه تحقیقات سرطان انگلستان هم کاری می‌کند، گفت واکسن‌های سرطان mRNA پیامدهای مهمی برای درمان سرطان متاستاتیک در آینده دارند. بگس همچنین گفت که: " استفاده از فن‌آوری واکسن mRNA در افزایش پاسخ به داروهای ایمونوتراپی بسیار هیجان انگیز است. اگرچه این داده‌های اولیه است، اما بسیار دلگرم کننده بوده و نشان می‌دهد که این یک گزینه درمانی موثر در آینده خواهد بود. در حالی که این نتایج، اولین نتایجی هستند که از نظر بالینی کارایی درمان mRNA برای سرطان را نشان می‌دهند، احتمالا به زودی خبر‌های بیشتری منتشر می‌شود."

شرکت رقیب مدرنا یعنی بی‌یونتک، در فاز دوم آزمایش واکسن سرطان پوست mRNA قرار دارد و احتمالا در آینده نه چندان دور شاهد داده‌های اولیه این آزمایش خواهیم بود. مدرنا ولی با کار خود پیش می‌رود، و در حال حاضر فاز سوم آزمایش واکسن سرطان پوست خود را برای شروع در سال ۲۰۲۳ و بررسی دیگر اهداف درمانی برای سرطان‌ها با استفاده از این فن‌آوری ترسیم می‌کند. مرک، غول داروسازی نیز با مدرنا هم کاری کرده است تا در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش‌های نهایی، به تولید و توزیع واکسن کمک کند.

پایان مطلب./

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved